Zeven handige tips om de keuken aan kant te krijgen.

Of je nu een echte kookfanaat bent of niet, in de keuken ben je elke dag toch een aantal keren te vinden. En of je nou wil of niet, de keuken is ook een plek die je regelmatig aan kant aan het maken bent. Even de afwas opruimen, broodkruimels wegvegen, het fornuis schoonmaken, boodschappen opbergen… Het is in de keuken belangrijk dat de basis goed is. Met deze zeven tips help ik jou op weg om die basis zo goed mogelijk te krijgen.

Tip 1: Geef al je spullen een vaste plek.

Ik kan het niet genoeg blijven herhalen, maar dit is bij uitstek de belangrijkste tip. Kies voor elk item een vaste plek en wees gedisciplineerd om na gebruik het ook weer op diezelfde plek terug te zetten.

Tip 2: Berg je spullen op waar je ze gebruikt.

Dat hele mooie servies van oma die je alleen met kerst gebruikt, hoort niet onder het fornuis waar je dagelijks moet zijn. Dat is ruimte die je mogelijk beter kunt gebruiken voor bijvoorbeeld pannen, schalen of ander kookgerei. Je wil dat veel gebruikte spullen voor het grijpen liggen. Maak dus een logische indeling en berg dan de spullen op waar je ze gebruikt.

Tip 3: Maak categorieën. 

Door categorieën te maken, weet je altijd waar je moet zijn in de keuken en heb je alle spullen bij elkaar. Zet bijvoorbeeld de ontbijtspullen bij elkaar, de schoonmaakspullen bij elkaar, pannen bij elkaar, et cetera. Wanneer je goede categorieën hebt, weet iedereen in huis snel alles te vinden.

Tip 4: Stop met oneindig veel voorraad kopen.

Hoe vaak per week doe jij boodschappen? Eén keer per week of misschien wel bijna elke dag? Je bent geneigd om alsmaar de aanbiedingen mee te pakken. Maar geloof mij, je komt echt niet tekort als je eens een keer 2 pakken rijst in de 1+1 gratis aanbieding koopt, in plaats van meteen 8 pakken. Je kan het waarschijnlijk toch niet kwijt in de keuken en je hebt net geconcludeerd dat je toch best vaak in de supermarkt komt. De voorraadkast wordt er overvol van, je propt het in een hoekje, je vergeet vervolgens dat je het hebt, dan gaat het over datum en dan kan je het weggooien. Zonde van het milieu, zonde van de ruimte en zonde voor je portemonnee. 

Tip 5: Maak een lijstje voor het boodschappen doen en check je voorraad.

Aansluitend op tip 4. Door een lijstje te maken weet je precies wat je moet kopen. Dan zie je ook dat de rijst bijna op is en het tijd is om een nieuw pak te kopen. Hoe vaak heb je al per ongeluk een iets gekocht en kwam je er thuis achter dat je er nog zat had staan? Maak dus een lijstje en check je voorraad. Dit vraagt van tevoren wat meer aandacht, maar je zal zien dat je er geld en ruimte voor terug gaat krijgen.

Tip 6: Zet je kastjes niet te vol.

Eigenlijk is het mooiste als je kastje voor driekwart vol staat: dat houdt in dat je het nog goed kunt pakken. Misschien herken je wel dat je schone mokken terug wil zetten in de kast, maar dat de plank al vol staat. Onhandig stapel je de mokken op elkaar, maar omdat het verschillende zijn, past het net niet lekker gestapeld. Je doet het er maar mee en je hoopt dat ze er niet uitvallen wanneer je het kastje de volgende keer open doet. Het is niet echt handig. Zorg er dus voor dat er altijd nog wat ruimte is om spulletjes erbij te kunnen zetten of makkelijk te kunnen pakken. 

Tip 7: Wees kritisch wat je bewaard.

Stel jezelf de vraag: ‘Wat gebruik ik van al mijn keukenspullen?’. Je bewaart namelijk vaak spullen ‘voor het geval dat…’. Voor het geval er een feestje is, voor het geval er extra eters komen, et cetera. Die aantal keren in het jaar dat je een feestje geeft, moet niet in de weg staan in jouw dagelijks gebruik. Denk daarin ook creatief. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gehoord dat iemand een feestje gaf en gewoon vraagt bij de buren, vrienden of familie om wat glazen te lenen. Zo hoef je dus niet standaard 20 wijn- en bierglazen in huis te hebben, maar kan je vragen om te lenen. Een ander feit is dat een waterglas vaak ook prima te gebruiken is als wijnglas. Geldt ook voor borden overigens. Als iemand een stukje taart van een ontbijtbordje moet eten in plaats van op een gebaksbordje, wordt niemand boos. Voel je dus niet verplicht om spullen te bewaren ‘voor het geval dat…’.

Hou deze tips in het achterhoofd als je begint met het opruimen en indelen van de keuken. Klik even door naar mijn instagrampagina voor een visuele onderbouwing. Kom je er niet helemaal uit of weet je niet waar je de tijd vandaan moet halen om te beginnen? Neem contact op via 06 44 41 83 20 of vul eenvoudig het contactformulier in.